유기 생물 촉진제
유기 생물 촉진제는 식물의 성장과 대사에 도움을 준다. 그들은 비료에 첨가되거나 단독으로 사용되며 잔디, 식물, 꽃, 채소, 그리고 나무에 시용될 수 있다.
현재 사용되는 일반적인 제품은 식물 호르몬, 성장 조절제, 부식 산, 당, 갈조류(kelp), 생선 액비와 다른 생성 물질을 포함한다. 그들의 기능은 제품에 따라 다양하다. 어떤 형태는 토양 미생물을 촉진시키는 반면에, 다른 것들은 내부적으로 작용한다.
현재, 식물 세계에서 유기 생물 촉진제들은 인간 세계에서 유기 보조제와 유사하다. 많은 제품들이 이용 가능하지만, 어떤 제품들은 잘 작용하고 다른 것들은 잘 작용하지 않는다. 그럼에도 불구하고, 연구에서 특정 제품들이 사람들이 주장하는 것처럼 효과가 있다는 증거를 거의 보여주지 않지만, 많은 사람들은 그 제품들을 깊게 신뢰하려고 한다.
사진에 있는 레코드 카탈파 나무는 잔디 관리 대학 (Lawn Care Academy) 소유자인 루스 제임스의 것이다. 그 나무는 매년 꽃을 피우며 21미터 이상의 높이와 21미터 이상의 너비를 가진다. 해조 추출물을 포함한 특별한 유기 생물 촉진제는 그 나무를 관리하기 위하여 사용되는 비료에 첨가된다. 붉은 색 헛간의 일부가 그 사진에 보여지는데 그 나무의 크기를 짐작할 수 있다.
유기 생물 촉진제를 둘러싼 정치적인 분위기
문제를 복잡하게 만드는 것은, “녹색으로 가는 (going green)” 현재의 분위기에서, 유기 생물 촉진제들과 토양 개량제들은 때때로, 비료의 대체제로 판매된다는 것이다. 그 두 가지는 서로 보완하기 위한 것이지 대체제로 사용될 의도는 아니다. 대학교들은 1940년대 이후부터 유기성 제품을 연구하였으며, 우리는 유기 생물 촉진제들이 어떻게 작용하는지를 완전히 이해하지 못하지만, 우리는 그들이 비료를 대체할 수 없다는 것을 알고 있다.
유기 생물 촉진제들의 이점?
식물들은 자라기에 더 좋은 환경을 찾아서 돌아다닐 수 없으며, 그들이 심겨진 토양에 제약을 받는다. 생물 촉진제들은, 부분적으로, 양분의 흡수를 더 효율적으로 하는데 도움을 주는 토양 미생물 상의 먹이가 된다. 다른 것들은 환경 스트레스나 병 압력에 대항한 내부적인 방어를 강화시키도록 식물 내에 항산화 작용을 증강시킨다. 호르몬은, 그 형태에 따라서, 새로운 성장, 뿌리의 발육이나 세포의 확장을 촉진시킬 수 있다. 모든 그러한 것들은 식물의 건강과 활력을 증강시키도록 설계되어 있다.
유기 생물 촉진제가 할 수 없는 것.
유기 생물 촉진제들은 비료와 동일한 것이 아니며 비료를 위한 대체제로 사용되지 않아야 한다. (비록 일부 비료는 생물 촉진제를 함유하지만) 대부분의 생물 촉진제들은 토양에 충분한 양의 양분을 공급하지 않으며 존재하는 양분이 처리되도록 돕거나 내부 식물의 기능에 도움을 줄 수 있다. 따라서, 당신의 토양이 특정 양분에서 결핍되어 있다면, 생물 촉진제들은 그것을 대체하지 못 할 것이다. 하지만, 좋은 비옥도 관리 프로그램은 어떤 유기 생물 촉진제의 첨가를 통해 더 나아지게 할 지는 모른다.
아래는 일반적인 유기 생물 촉진제들의 목록과 그들의 제품 목록이다. 대학교 시험은 제품의 주장에 따라서 수행되었는데, 그러한 시험의 일부 결과가 포함되어 있다.
식물 호르몬
옥신, 사이토카이닌과 지베렐린을 포함하는 식물 호르몬 (phytohormones)은 식물 성장의 일차적인 조절제들이다. 한 호르몬에 대한 다른 호르몬의 비율의 변화는 다른 반응들을 조장할 것이다. 사이토카이닌에 대한 옥신의 비율을 증가시킴으로써, 뿌리 성장은 촉진된다. 옥신에 대한 사이토카이닌의 비율을 증가시킴으로써, 새로운 줄기와 잎이 발달할 것이다. 지베렐린은 과일 크기의 증가와 잎의 확장을 포함하여 식물의 내부 구조에 영향을 준다.
하지만, 식물 호르몬의 알맞은 비율이 유익한 결과를 줄 수 있을지 몰라도, 동일한 호르몬이 너무 많으면, 당신이 얻고자 하는 결과들을 방해할지도 모른다. 환경이 알맞아야 하지만, 많은 과학자들은 알맞은 조건이 정말로 무엇인지 확실히 알기가 어렵다고 지적한다. 예를 들면, 식물이 스트레스를 받지 않을 때 그 식물에 시용된 어떤 호르몬은 큰 이점을 제공할 수도 있다. 식물이 스트레스를 겪은 후에 시용된 동일한 호르몬은 해로운 영향을 줄 수도 있다. 왜? 그 식물은 아마도 스트레스를 겪는 동안에 그 호르몬을 다르게 사용하기 때문이다.
시간이 지나면서, 유기농 농민들은 무엇이 가장 효과적인지를 이해하기 시작한다. 유기농 제품으로 성공적인 경험 있는 농부들은, 만일 당신이 유기 생물 촉진제로 막 시작한다면, 종종 당신에게 정보의 최고의 원천이다.
해조 추출물
해조(seaweed) 추출물은, 또한 갈조류 (kelp)로 언급되는데, 오랫동안 사용되었으며 비료에 가장 일반적으로 첨가되는 생물 촉진제들 중에 하나이다. 그것은 수십 가지의 미량 영양분, 몇 가지 미량 원소, 호르몬, 비타민과 항산화 물질을 함유하기도 한다.
그들이 제공하는 이점은 매우 많다. 그들은 다양한 양분들의 생산에 영향을 주는 유익한 토양 미생물을 조장한다. 식물체 안에서, 해조 추출물은 양분의 흡수를 돕고 광합성을 증가시키고 엽록소 생성을 증가시키는 것으로 믿어진다. 광합성은 탄수화물의 생성에 필수적이며 뿌리와 잎사귀의 발달을 증가시키고, 열 스트레스를 줄이고 병 압력에 대한 저항성을 증가시킨다.
해조 추출물의 한계
골프장 그린에 대한 광범위한 시험에서 해조는 봄과 가을의 서늘한 날씨에서 덜 효과적이라는 것을 보여주었다.
노쓰 캐롤라이나 대학교의 시험
해조 추출물과 생선 액비의 주장을 시험하기 위하여 노쓰 캘롤라이나 주립 대학교 원예과에서 대학생에 의해 대조구 시험이 수행되었다. 그 시험들은 Jeanine Davis 박사의 지침에 따라서 3 가지 다른 주장에 대하여 수행되었다.
¤ 발아 시험
해조 추출물에 씨앗을 담그면 씨앗의 발아를 증가시킨다는 주장을 조사하기 위하여, 발아 시험이 수행되었다. 고추와 토마토 씨앗을 생선, 해조, 생선/해조, 물에 24시간 침지시켰다. 대조구로 일부 씨앗은 침지하지 않았다. 어떤 처리들 사이에도 발아에 차이가 없었다.
¤ 유묘 생산
생선과 해조 제품은 유기농 묘 생산에서 양분 공급원으로 일반적으로 사용된다. 온실 시험은 적정 시용 회수를 구명하기 위하여 수행되었다. 토마토와 고추 묘는 윈스트립 플랫에서 재배되었으며 2주일에 1번, 1주일에 1번, 또는 1주일에 2번씩 해조/생선 액비를 14.2g/3.8L의 양으로 관주하였다. 대조구는 시용을 하지 않았다. 예비 연구 결과에서 1주일에 2번 시용한 구의 식물에서 초장과 무게가 가장 컸다.
¤ 엽면 시비
엽면 시비는 양분이 큐티클 층을 통하여 식물체 안으로 흡수되도록 식물체의 잎과 줄기로 양분을, 살포함으로써 시용한다. 온실과 노지 연구는 단고추에 대하여 수행되었다. 고추는 생선, 해조, 생선.해조 액비, 20-20-20, 또는 물을 28.2g/3.8L의 농도로 2주일에 한번 살포되었다. 노지 고추는 액체가 잎을 따라 흘러내릴 때까지 솔로 백팩으로 살포되었다. 품질 등급과 초장이 매주 조사되었으며 2주일에 한번 수확하였다. 노지에서 한번 수확한 후로, 수량과 단 고추의 품질 등급에서 유의적인 차이는 없었다.
또 하나의 대학교 시험에서, 해조 추출물은 1년생 포도에서 구리 양분의 흡수를 향상시켰으나 다른 양분의 흡수에는 효과가 적었다.
유익한 미생물
미생물들은 유익한 세균과 유익한 곰팡이로 이루어져 있다. 이 상품들은 일반적으로 물과 섞여 있으며 뿌리 침지제, 토양 관주제로 사용되고 토양에 주입되기도 한다. 그들은 또한 액체 비료에 포함되거나 혼합되어 있다. 가장 잘 알려진 것 중에 하나는 “균근균 (Mycorrhizae)”이라고 불리는 곰팡이다. 이것들은 실제로 식물의 뿌리에 번성하는 다양한 유익한 곰팡이들이다. 그 곰팡이는 식물로부터 어떤 양분들을 흡수하지만, 그 대가로, 균근균은 뿌리로 이동되도록 토양으로부터 양분을 모아준다. 균근균들은 자연적으로 발생하며 식물 건강에 중대한 영향력을 가진다.
작고, 노출된 뿌리들은 종종 그 뿌리가 더 빠르게 활착되는 것을 돕도록 균근균을 함유한 용액에 침지된다. 이 곰팡이는 많은 농자재 가게나 온라인 가게에서 구매될 수 있다.
“식물과 토양 학 평론 (Plant and Soil Science Review)”는 “토양에 있는 균근균들은 높은 빈도로 양분을 흡수하는 뿌리의 능력을 증가시키고 그 곰팡이는 식물의 뿌리에 실제적으로 감염하여 뿌리가 양분을 흡수하는데 더 효과적일 수 있도록 한다”고 보고하였다.(T.
균근균은 유기농업적인 도구 상자에서 가장 도움이 되는 도구들 중에 하나이다. 식물을 심기 전에 묘목의 뿌리 침지제로 사용되고, 토양에 주입되기도 하며 발근된 나무의 뿌리 지대 주변에 관주되기도 한다. 모든 살아있는 식물은 균근균으로부터 혜택을 받을 수 있다.
게다가, 질소를 뿌리가 이용할 수 있는 요소로 바꾸어주는 몇 가지 종의 유익한 세균이 있다. 이것은 토양에 충분한 질소가 있는 한 질소 시용량을 낮추어 주는데 도움이 될 수가 있다.
부식 산
부식 산은 생화학적으로 활성을 가진 부식의 구성 성분이다. 부식은 퇴비화된 유기 물질의 생성물이다. 상업적인 형태의 휴메이트는 일반적으로 대략 60%의 부식 산을 함유한다.
부식 산의 생화학적인 특성에 기인하여, 그것은 토양과 식물에 많은 방식에서 혜택을 준다. 아래는 부식 산이 제공하는 이점에 대한 목록이다.
¤ 식물는 최적의 산도보다 낮은 토양에서 자랄 수 있다. 부식 산은 화학적으로 금속, 무기물과 유기물질과 결합하여 부식 산을 첨가하지 않을 때보다 약간 더 많이 작물이 그 물질들을 이용 가능하게 해준다.
¤ 천연 항산화 물질과 페놀 산의 공급으로 식물의 자연적인 방어 능력을 증가시킨다.
¤ 미생물의 활성과 뿌리의 발달은 휴메이트 제품의 시용으로 두드러진다. 증가된 뿌리 발달은 열과 가뭄 스트레스 기간에 도움을 줄 수 있다.
“미국 토양학회지” (2001)에서 묘사된 복합 연구에서, 부식 산은 철과 아연의 흡수에 도움을 주고 다른 미량원소의 적합한 수준을 유지시켜 주었다.
생선 액비 (Fish emulsion)
일부에서는 이것을 유기 생물 촉진제로 분류하고, 다른 사람들은 그것을 비료로 분류한다. 생선 액비는 생선 가공의 부산물이다. 그것은 집에서도 만들 수 있으나, 비용이 많이 들 수 있다. 생선이 기름을 추출하기 위하여 삶아서 압착될 때 얻어진다. 생선의 다른 부분들도 또한 사용된다. 처음 시용될 때 부패한 생선 냄새를 내는 경향이 있지만, 일반적으로 2일 정도 지속된다. 악취가 덜한 새로운 제품들도 또한 구입 가능하다.
생선 액비의 이점
일부 사용자에게 호소하는 이점들은 그것이 엽면 살포할 때이다. 생선 액비의 흡수는 토양 미생물이 처음 어떤 물질을 가공하기 위하여 시간을 요구하는 다른 물질들보다 훨씬 빠르다.
“미국 식물 병 학회”에 따르면, 한 시험에서, 높은 농도의 유기산을 함유한 생선 액비는 병을 억제하는데 도움이 될 수 있었다. 피씨움 얼티뭄이라는 모 잘록병을 일으키는 병원균으로 오염된 토양에서 자라는 묘가 그 병으로부터 보호를 받는 것으로 보여졌다. 생선 액비를 처리하지 않았던 시료에서는 잘록병이 발생했다.
생선 액비는 적은 양의 3 가지 주요 요소인 질소, 인과 칼륨을 가지고 있다. 그것은 또한 마그네슘, 칼슘과 다른 무기물들의 미량 요소를 함유하기도 한다.
생선 액비의 한계
생선 액비는 매우 부드럽고, 단기적인 비료로서 자주 시용될 필요가 있다. 일부 식물에서는 일주일에 2번 시용이 필수적이다. 그것이 낮은 양분 함량을 가지고 있어서 질소가 결핍된 식물에는 덜 적합하다. 높은 염 농도는 묘에 해를 줄 수도 있다.
생선 액비는 산성을 띤다는 것을 주의해라. 희석된 형태에서, 만일 당신의 흙이 이미 매우 산성이지만 않다면, 산성은 대부분의 식물체에 문제가 되지 않는다.
생선 액비 대조구 시험
대조구 시험은 노스 캘로라이나 주립 대학교 원예학과에 있는 학생들에 의해 수행되었다. 해조 추출물과 생선 액비에 대한 연구는 그 제조업자들의 주장을 시험하기 위하여 설계되었다. 시험은 Jeanine Davis 박사의 안내 하에서 3 가지 다른 제조업자의 주장에 따라서 수행되었다. 그 결과의 논평은 해조 추출물 시험에서 언급되어 있다.
결론
대부분의 유기 생물 촉진제들은 훌륭한 제품들이며 함께 조합되거나 비료와 같이 사용될 때 최고의 효과를 낸다. 그 물질들의 낮은 양분 함량으로 인해 특정한 환경을 제외하고, 단독으로 사용될 때 덜 효과적이다. 어떤 식물들은 다른 형태의 식물들보다 자연적으로 더 잘 반응할지도 모른다. 운 좋게도, 많은 비료들은 높은 빈도로 상승 효과를 줄 수 있는 생물 촉진제의 시용으로 유효해진다. 과학 단체와 대학교들은 여전히 유기 생물 촉진제와 생물 비료의 이점에 대한 더 많은 사실들을 밝히기 위하여 열심히 연구하고 있다.
기억하라, 이러한 대조구 시험들은 항상 완전하지 않으며, 때때로 결과들이 서로 상반된다.더 낮은 연구비의 시험의 일부는 그 결과물을 협소하게 만드는 시간 제약, 분명치 않은 토양 조건과 선택적인 식물 종을 가질지도 모른다. 주요 대학교들은 더 작은 제약과 시간 제한으로 영구적인 시험 장소를 가지고 있을지도 모른다.
원문
Organic biostimulants
Organic biostimulants aid in plant growth and metabolism. They are added to fertilizer or used alone and can be applied to turfgrass, plants, flowers, vegetables, and trees.
Common products that are currently used include, plant hormones, growth regulators, humic acid, sugars, sea kelp, fish emulsion and other products. Their function varies with the product. Some types stimulate soil microorganisms, while others work internally.
Currently, organic biostimualants in the plant world are similar to organic supplements to the human world. While many products are available, some products work well and others don’t. Still, many people will swear by them even if the research shows little evidence that certain products can do what they claim.
The Record Catalpa Tree in the photo belongs to
A number of factors affect how they work. The quality of the ingredients, plant and soil types, plant stress, soil pH, and other factors may also play a part in their effectiveness. We are only beginning to understand how they work and why they don't always work.
Political Climate surrounding Organic Biostimulants
To complicate matters, in the current climate of “going green”, organic biostimulants and soil conditioners are, at times, being marketed as a fertilizer replacement. The two are meant to compliment each other and not to be used as a replacement. Universities have been studying organics since the 1940's and while we don't fully understand how organic biostimulants work, we know they can't replace fertilizers.
Benefits of Organic Biostimulants?
Plants can’t move around to find better conditions to grow in, but are subject to the soils they are planted in. Biostimulants, in part, feed the soil microflora that help make uptake of nutrients more efficient. Others increase antioxidant activity in plants boosting internal defenses against environmental stresses and disease pressure. Hormones, depending on the type, can stimulate new growth, root development or cell enlargement. All these are designed to promote plant health and vigor.
At times, depending on the type of organic biostimulant, its quality, freshness, and location of the source of the biostimulant may be important. Like most organic products, there may be a difference in how well it works depending on the above criteria.
What organic Biostimulants Cannot Do.
Organic biostimulants are not the same thing as fertilizer and should not be used as a replacement for fertilizer. (Although some fertilizers contain biostimulants.) Most biostimulants do not add a significant amount of nutrients to the soil, but can help process existing nutrients or help in internal plant function. Therefore, if your soil is deficient in a particular nutrient, biostimulants will not replace it. However, a good fertility program may be made better by the addition of certain organic biostimulants.
Below is a list of common organic biostimulants and their properties. Where university tests have been conducted on product claims, the results of some of those tests are included.
Plant Hormones
Phytohormones including auxins, cytokinins and gibberellins are the primary regulators of plant growth. Altering the ratio of one hormone to another will encourage different responses. By increasing the ratio of auxins to cytokinins, root growth is stimulated. By increasing the ratio of Cytokinins to Auxins, new shoots and blades will develop. Gibberellins affect internal structure of plants, including increased fruit size and leaf elongation.
However, while the right ratio of plant hormones may give beneficial results, too much of the same hormone may inhibit the results you were hoping to gain. The conditions must be right, but many scientist suggest that it is difficult to know for sure what the right conditions really are. For example, a hormone given to a plant when it is not stressed may provide great benefits. The same hormone given after the plant undergoes stress may have a detrimental effect. Why? The plant probably uses the hormones differently during times of stress.
Over time, organic gardeners begin to figure out what works best for them. Experienced gardeners that are successful with organics are often your best source of information, especially if you are just starting out with organic biostimulants.
Seaweed Extract
Seaweed extract, also referred to as kelp, has been used for many years and is one of the most commonly added biostimulants in fertilizers. It can contain dozens of micro-nutrients, a few trace elements, hormones, vitamins and antioxidants.
The benefits they provide are numerous. They encourage beneficial soil microbes that influence the production of available nutrients. Within the plant, seaweed extract is believed to help in nutrient uptake and increases photosynthesis and chlorophyll production. Photosynthesis is necessary for the production of carbohydrates and can increase root and blade development, reduce heat stress and increase resistance to disease pressure.
Seaweed Extract Limitations
Extensive tests on golf green have shown that sea kelp is less effective in the cooler weather of spring and fall.
Control tests was performed by students at the North Carolina State University Horticultural Department to test the claims of Seaweed Extract and Fish Emuslion. Tests were performed for three different claims under the guidance of Dr. Jeanine Davis. For a view of the results, click on the Seaweed Extract/Fish Emulsion Control Tests.
In another university test, seaweed extract showed improved uptake of copper nutrient in one year old grapevines, but showed less effect on the uptake of other nutrients.
Beneficial Microbes
Microbes consist of beneficial bacteria and beneficial fungi. These products are mixed generally with water and used as root dips, soil drenches and can be soil injected. They are also included with or mixed with liquid fertilizers.
One of the most well known are fungi called "Mycorrhizae". These are actually a variety of beneficial fungi that colonize the roots of plants. The fungi absorb some nutrients from the plants, but in exchange, the mycorrhizae fungi gathers nutrients from the soil that are delivered to the roots. Mycorrhizae occur naturally and are a major influence on plant health.
Small, bare-root trees are often dipped in a solution containing mycorrhizae to help establish the roots more quickly. This fungi can be purchased at many garden stores or online.
The "Plant and Soil Science Review" reported that "mycorrhizae in soil frequently increase the ability of roots to uptake nutrients. The fungi actually infect the roots of plants making them more efficient in picking up nutrients." (T. Davis Sydnor)
Mycorrhizae is one of the most helpful tools in your organic tool box. It is use as a root dip for bare root trees before planting and soil injected or as a drench around the root zone of established trees. Every living plant can benefit from mycorrhizae.
In addition, there are several species of beneficial bacteria that convert nitrogen into an element the roots can use. This may help in lowering the amount of nitrogen supplied as long as there is sufficient nitrogen in the soil.
Humic Acid
Humic acid is a boichemically active ingredient of humus. Humus is a product of decomposed organic material. Commercial forms of humate generally contain approximately 60% humic acid.
Due to the biochemical nature of humic acid, it benefits the soil and plants in many ways. Below is a list of benefits humic acids provide:
- Plants are able to grow in soils with less than optimum pH. Humic acid chemically bonds with metals, minerals, and organics making them slightly more available than without the addition of humic acid. It is not a mircle product, however. It is always best to correct pH problems if possible.
- Increases the natural defenses of plants by the addition of natural antioxidants and phenolic acid.
- Increase microbial activity and root development has been noticed with the addition of humate products. Increased root development can aid in heat and drought stress periods.
In a complex study described in the "Soil Science Society of America Journal", (2001), humic acid showed to help in the uptake of iron and Zinc and maintained adequate levels of other micronutrients.
Fish Emulsion
Some classify this as an organic biostimulant, while others classify it as a fertilizer. Fish emulsion is a by-product of fish processing. It can also be homemade, but can get expensive. It is obtained when the fish is cooked and pressed to extract the oil. Other parts of the fish are also used. It tends to have a foul fish smell when first applied, but it generally only lasts a couple of days. New products with less odor are also available.
Benefits of Fish Emulsion
A benefit that appeals to some users is that it is foliarly applied. The absorption of fish emulsion is much faster than other materials that require time for soil microbes to process the material first.
In one test, fish emulsion containing high levels of organic acids may have been helpful in suppressing disease according to the "American Phytopathological Society". Seedling growing in soil contaminated with Pythium Ultimum, a pathogen responsible for damping off, appeared to be protected from the disease. Damping off occurred in samples that did not have fish emulsion.
Fish emulsion can have low amounts of the three primary nutrients, nitrogen (N), Phosphorus (P) and Potassium (K). It may also contain trace elements of Mg, Ca and other minerals.
Fish emulsion limitations
Fish emulsion is a very mild, short lived fertilizer that needs to be applied frequently. Twice a week is necessary for some plants. Its low nutrient content makes it less suitable for nitrogen hungry plants. The high salt content could be damaging to seedling.
Be aware that fish emulsion is acidic. In its diluted form, the acidity should not be a problem with most plants unless you already have overly acidic soil.
Fish Emulsion Control Test
Control tests was performed by students at the North Carolina State University Horticultural Department. These studies on seaweed extract and Fish Emuslion were designed to test the claims of the manufacturers. Tests were performed on three different manufacurer claims under the guidance of Dr. Jeanine Davis. For a view of the results, click on the Fish Emulsion/Seaweed Case Study.
Conclusion
Most organic biostimulants are wonderful products and are at their best when combined together or with fertilizers. Their low nutrient content makes them less effective when used alone, except for certain situations. Certain plants may naturally respond better than other types of plants. Fortunately, many fertilizers are available with added biostimulants that can often give a synergistic effect. Science organizations and universities are still working hard to uncover more facts about the benefits of organic biostimulants and biofertilizers.
Remember, these control tests are not always perfect and occasionally results contradict each other. Some of the lower budget tests may have time restraints, undetermined soil conditions and selective plant species that may narrow the results. Major universities may have permanent testing sites with fewer limitations and time restraints.
Source: http://www.lawn-care-academy.com/organic-biostimulants.html
'3. 수목생리&시공&관리 > [수목] 토양&비료★' 카테고리의 다른 글
토양환경개선(세미나자료) (0) | 2016.09.12 |
---|---|
토양pH에 따른 무기영양소의 유용성 (0) | 2016.09.07 |
토양미생물 배양 (0) | 2016.08.07 |
균근의 역할_내,외생균근 관련 글 (0) | 2016.08.04 |
천연부엽토(토양개량제) (0) | 2016.07.08 |
댓글